Pengalaman Interview JPA SAC

Assalamualaikum w.b.t

last 16th April 2014, alhamdulillah, aku dapat pergi interview untuk JPA SAC
apa SAC?
Student Assessment Center
yang ni untuk 4 countries tu.. Jepun, German, Korea and Perancis
well, as usual, aku akan pilih jepun
walaupun dari tadika aku dah belajar arab -_-

okay.. meh aku share sikit pengalaman aku untuk hari tu

first of all, aku macam biasa.. interview memang pergi sabah
sebab apa? well. aku dah describe kat post JAD interview

interview tu kat Kampus INTAN, sabah
and actually aku ngan abah aku tak tau pun kat mana kampus tu..
masa pergi sabah tu my mummy tak join sebab busy with work
so.. abah ngan aku je laa pergi.
petang sehari sebelum tu, aku ngan abah dah pergi cari kampus tu and siap kira masa perjalanan lagi

HARI INTERVIEW

pagi tu aku awal gerak dari hotel
sebab kalau nak ikutkan perjalanan kitorang semalam, 50 minit baru sampai
kitorang tak ambik breakfast kat hotel
so.. gerak pukul 6.30pagi camtu
unexpectedly, boleh lak sampai kat sana 30 minit je ~.~
so..
kitorang singgah untuk breakfast dulu
but then aku takda selera lak.
just order air milo panas and makan sesuap nasi goreng yang abah order
hehehee
while waiting aku tak pulak sibuk nak study ke apa
aku sibuk bukak youtube -_-
btw, fyi, aku pergi interview tu memang lenggang kangkung
takda preparation langsung
ada laaa sikit kot
baca blog orang je
well. aku takda semangat sangat mula mula
siap text my 'virtual supporter' aku taknak pergi interview tu

mana taknya
aku nak sangat JAD masa tu
dah la tak kenal sesiapa pun
kawan kawan or actually kenalan aku yang lain semua slot lain
tak sama ngan aku
so.. agak awkward ah

pagi tu lepas je breakfast
guess what
interview start pukul 9am
tapi pendaftaran 8.30
and aku dah terpacak kat depan gate Kampus INTAN 7.30am
2 jam awal beb!
apa lagi...
aku paksa abah ronda ronda kawasan tu taknak masuk awal
sebab awal sangat yang teramat
cuak doh

thendah dekat pukul 8, baru laaa aku setuju nak masuk kampus tu
masuk masuk je, aku tengok dah ramai dah menunggu
sebab takut sangat, siap cakap kat abah
"bah, salah ni kot. mana tau bangunan lain. mana tau tu orang yang bekerja"
well. taknak turun kereta plus cuak habis
last last ikut je laaaaa abah aku pergi sana
sampai kat sana, terus jenguk tempat pendaftaran
ohh. belum bukak.
then, abah lak nak cari toilet.. so... aku pergi membawa diri
memberanikan diri menegur manusia yang wujud kat situ yang memegang fail dan berpakaian formal
aku tegur sorang ni
she's Pithriana *sorry kalau salah eja. heheehheehe*
then ada sorang lagi yang baru sampai.
*shake hands* "Izzah""Atikah"
atikah : eh? dari sekolah mana?
me : sains miri
atikah : ouh. patut familiar. yang kat FB tu kan? aktif kat group SBP0913
me : hahahaa *hanya itu yang aku mampu katakan*

then tak lama lepas tu, kitorang kena panggil masuk bilik pendaftaran
thennnnnn
baru abah aku muncul kat muka pintu masa aku dah selesa dok kat dalam
guna body sign je laaa communicate
hehehehe

dah tu.. aku pun actually buang tebiat hari tu..
well, i said 'HI' to everyone near me . hehehehehehehehe
so.. ramai ah kawan baru en.. di samping nak hilangkan nervous yang kritikal tuu

then kitorang kena cek nama and ingat number kitorang
i got number 13 ! hm
then kena hantar sijil and pembahagian kumpulan
sebelum tu, kitorang kena brief sikit
siap kena buat teguran sebab ada orang yang dokumen tak lengkap dan tak tersusun
so.. pastikan sebelum pergi iterview, semua dah siap disusun dalam fail
susun dokumen ikut yang diorang listkan. ikut urutan tau!
then sijil sijil tu peringkat tertinggi kat depan
yang ada pencapaian semua tu..
letak je okayy? ;)

akak yang menguruskan tu main sebut je nombor
aku kena group 1
8 perempuan, 4 lelaki
guess what, kitorang punya group laaaa paling ramai

kitorang ada 3 group
lepas tu kena bawak pergi 3 bilik ni..
group 1 kena masuk bilik 'study case'
group 2 masuk bilik 'debat'
and group 3 masuk bilik 'permainan minda'

apa benda tuu???
okayy.. lepas ni aku share

first, bilik study case
kitorang kena fully cakap english
kalau kau nak kena deduct marks, silakanlah berbahasa malaysia
well, disebabkan atikah ngan pit sama team ngan aku.. apa lagi kitorang
dok semeja ahhh
best kot
kitorang duduk suka hati je
aku tau laaa ni mesti kerja grouping sebab based on blog yang aku baca, camtu laaa gayanya
ada dua meja
satu meja 2 lelai 4 perempuan
well, although we spoke broken english, tak kesah ah
janji boleh difahami and CONFIDENT
kitorang ada 2 orang panel
kitorang kena tajuk 'climate change'
so.. suka hati kitorang laa nak bincang apa
janji berdasarkan tajuk tu
kitorang kena bagi emmm tak pasti ah.. 20 minit kot..
bincang dalam group
then baru bentang. sukahati nak bentang by group atau al-wakil
disebabkan kawan kawan sama group aku ni masa tu maybe tak panas enjin lagi kot
aku apa lagi..
al-maklum mulut becok kan.. hahahahahaa
aku laaa start conversation
then bincang punya bincang and bentang
sebelum bentang tu sempat pulak panel tanya, "so, do you have any name for your group?"
slumber badak aku tak perasan sapa yang sebut tapi dia sebut "fantastic"
tetiba group sebelah lak sambung "bombastic"

bila panel tanya group mana nak start dulu
well, lancar je mulut aku nak volunteer
sengal kan? hahahaa
then masa bentang tu..
ada laaa panel mencelah
tanya soalan
and soalan dia superb habis
phewwww
alhamdulillah dia tak pakai m16 nak tembak aku
kawan aku kena lak
pehhh
kesian aku tengok
ada gak aku menyampuk
nak selamatkan kawan kann
heyy, kitorang kan satu team
kenalaaa ada teamwork

habis je sesi case study, kiotrang keluar dari bilik tu and pindah pergi bilik 'debat'
weh
ni parah weh
aku dah la tak reti nak debat ni
yang ni fully bahasa melayu lak
HARAM english beb
masa ni lak mulut aku gatal sangat nak speaking
-_-
ada laaa jugak terlepas beberapa perkataan english
kitorang kena buat 2 barisan masa nak masuk bilik tu
then dalam bilik tu, ada dua bahagian
kitorang ambik sebelah kanan
setengah lagi sebelah kiri
kat meja kitorang ada tag "pembangkang"
okay i got it -_-
masa ni team dah berubah dahh
but atikah still sama team ngan aku
kitorang diberi masa kalau tak silap 10 minit je nak bincang
tapi aku rasa macam 5 minit
-_-
tajuk kitorang, "keruntuhan moral remaja masa kini banyak dipengaruhi oleh media massa"
ala ala camtu ah
setiap sorang akan diberi masa 4 minit
minit ke-3 akan dibunyikan loceng sekali, dan minit ke-4 akan dibunyikan dua kali
masa ni laaaaa kitorang sangat menantikan loceng tu berbunyi wehh
mana taknya
ada sorang budak ni tak sampai 3 minit pun dah sekian terima kasih
abang fasi tu suruh tambah poin lagi
panel dua orang kat hujung hanya pemerhati dan mendengar
i'm so dead
seriously terrible
uhhhhh
dah laaa gagap
aku cakap laju
then poin aku habis sebelum 3 minit
so.. apa lagi... aku goreng another poin
alhamdulillah, masa aku cakap sekian sahaja, loceng dah dua kali bunyi
entah apa aku merepek pun aku tak tau
janji bercakap dah laaa
gagap mak aihhh
dah laaa aku sakit tekak tak minum air langsung
haish
ujian betul ah
masa tu yang duduk sebelah fasi akan jadi pencadang 1 dan pembangkang 1
dia buat selang seli pencadang then pembangkang
syarat debat ni..
tak boleh mencelah
kena bercakap 4 minit *tapi obviously, sekurang-kurangnya 3 minit*
tak ada pergulungan

masa ni memang menguji kesabaran habis
panel memang psycho beb
sepanjang kitorang berdebat tu..
panel ada buat muka mengantuk
menguap
tengok tempat lain
main pen
menguji keimanan betul ah -_-
sabo je laaaa

kitorang habis awal
so.. borak borak laaa dulu dengan abang fasi tu
dah team aku krikk krikkk
aku apa lagi
korek soalan.. aku laaa banyak tanya banyak cakap
although actually aku dah tau sebab banyak info kan dapat dari blog seniors sebelum ni
tapi tanya je laaa
kesian abang fasi tu cakap sorang sorang
aku ngan budak sains sabah je laaa yang banyak cakap ni
fariduddin ngan atikah
diorang ambik 80 students untuk jepun, 80 perancis, 70 korea dan 70 german
if i'm not mistaken laaa
lebih kurang camtu laaa
so.. memang fighting habis ah
seluruh malaysia dah berapa orang yang mohon
sabo je laaa

then dah team lain dah selesai, kitorang keluar dari bilik tu
tengok budak yang keluar dari bilik permainan minda semua muka tegang
muka stress
tak senyum langsung
kitorang pun dah start cuak dah
masuk je kat dalam, abang fasi bagi arahan
"nombor ganjil kat meja ni, nombor bulat kat meja tu"
team aku kena kat meja depan panel
well, dah 2 kali aku sama team ngan pit, atikah and fariduddin
now aku just sama ngan fariduddin
the others muka baru sama team ngan aku
macam biasa.. banyak cakapnya memang aku
tapi ada satu masa ni.. semua senyap
mungkin cuak
yelaaa
semua cuak tengok muka budak budak yang keluar dari bilik tu tadi muka stress
tak senyum langsung

tetiba lak abang fasi kat bilik tu cheer kitorang
ajak cakap
dia tanya laa sapa ambik negara jepun, perancis, german n korea tu
ada yang dia tanya kenapa ambik kat sana
part jepun, aku sorang je kena tanya kenapa nak jepun
then siap tanya U mana yang top kat jepun
world's top U
alhamdulillah, aku still ingat apa yang aku buat research untuk preparation JAD dulu
then tak lama lepas tu panel datang
2 orang gak
tapi kali ni sorang lelaki sorang perempuan
awal awal tadi semua lelaki
kitorang diberi 3 soalan yang menguji minda
alhamdulillah, team aku laju je dapat jawapan untuk 2 games pertama
game last tu agak lawak ah
soalan tak logik
soalan 1 ngan 2 dia more to math
lekk
takdanyaa nak add math
simple question
disebabkan kitorang dapat jawab dengan cepat,
abang fasi tu siap merajuk lagi "apa ni.. takkan laaa semudah tu jawapan korang. kot kot ada kaitan ngan fizik ke... chemistry ke.. takkanlaa kitorang terbang jauh jauh dari putrajaya sampai sabah ni nak dapatkan jawapan semudah tu. kecik ati ah ceni"

lawak habis beb
kitorang pun teruskan berusaha mencari jawapan lain
tapi still tu je kot jawapan
masa tu sebenarnya kita kena show teamwork kita nak dapat jawapan tu
bukan sendiri sendiri okayyyyy
yang ni pun wajib bahasa melayu! no english pls

soalan last tu ada lak sampai masuk ferrari, lamborghini ngan lalat -_-
soalan ni laa yang aku paling ingat
dia bagi ferrari dengan kelajuan 210 km/j dan lamborghini dengan kelajuan 190km/j
aku tak pasti yang mana satu kelajuan tu.. tapi mmg tu ah number dia
sebelum lambo ngan ferrari tu nak terlanggar, ada seekor lalat muncul mendahului ferrari dengan kelajuan 800km/j
lawak sungguh -_-
then lalat tu terbang kat lamborgini then pergi balik kat ferrari
berapakah jarak lalat tu pergi?
emm. diorang tak bagi masa
so.. team aku pun macam macam ahh kelaur teori
team sebelah siap keluar nyamuk lagi
hahahahaaa
seriously, permainan minda ni tak stress pun
best!
enjoy habis kitorang
gelak je memanjang
lupa nak bagitau
lepas je dapat jawapan, and diberi masa, kitorang kena bentang
sorang je wakil camne nak dapatkan jawapan tu
masa tengah bincang soalan last tu
well, seperti yang korang maklum, aku paling banyak cakap
tetiba lak panel perempuan tu tanya, "awak budak semenanjung ea?"
and aku jawab je aku budak sarawak
dia soal siasat asal aku ambik kat sabah
and dia mati mati ingat aku budak semenanjung -_-
then kitorang proceed ngan discussion
last task tu, aku yang bentang
masa nak bentang tu, abang fasi tu tanya "eh, bukan awak dah bentang ke tadi?"
ni laaaaa akibat banyak cakap
hahahahahahahaa
aku jawab laaa tak
then aku bentang tu pun agak memalukan
ye laaaa
kitorang buat teori ikut logik
masa aku nak cakap lalat tu mati kena langgar, aku gelak sendiri
satu bilik tu gelak sebab aku gelak sendiri sebelum cakap apa apa -_-
well, tinggi sangat imaginasi aku ni
then lepas bentang semua, kitorang balik kat bilik pendaftaran

team kitorang first selesai.. apa lagi aku
"jom gambar!"
hahahahaa
then kitorang bergambar ah..
aku jadi camera girl. cheeewah bajet. hahahaa


ni antara girls team aku. lawa lawa kann?? ^^

this is my group exclude me

and hi! that's me. hehehe . credits to atikah for the snap

dah semua selesai..
kitorang pun balik.... farewell friends
you guys are awesome!
sorry sebab becok sangat. hehehehehee

till we meet again!
pray for us ;)

May Allah bless us and our undertakings

kepada adik adik yang nak pergi interview tu..
all the best okayy!

kena ingat, lain interview, lain style
so.. rajin rajin laa blogwalking ;)
paling penting kena confident
maybe tahun 2014 dan yang sebelumnya macam ni..
interview punya style ni sentiasa berubah
so, kena laaa sentiasa bersedia dengan sebarang kemungkinan
prepare yourself physically and mentally
tak semestinya tahun korang akan sama dengan cara pelaksanaan tahun kitorang
so, jia you !

May Allah bless

Wallahualam

No comments:

Post a Comment